vijf oefeningen om beter te luisteren

luisteren2

We luisteren steeds slechter volgens Julian Treasure, geluidsexpert en TED spreker. Julian geeft aan dat luisteren een vaardigheid is die we steeds meer aan het verleren zijn. Dit zou onder andere komen doordat ‘stilte’ steeds meer verdwijnt en we steeds meer blootgesteld worden aan een kakofonie van geluiden. Het wordt dan steeds lastiger om geluiden te ‘onderscheiden’ en bovendien ook nog eens vermoeiend. Mensen vluchten steeds vaker in een koptelefoon met muziek zodat ze zich maar op één geluid hoeven te concentreren.

Een andere reden waarom we steeds minder luisteren is omdat we allerlei manieren hebben gevonden om geluid vast te leggen, zoals schrijven, audio opnamen, video opname. De noodzaak om goed te luisteren wordt hierdoor steeds minder. Tegenwoordig spoelen we de film gewoon even terug als we het even niet meer kunnen volgen…

De kunst van het voeren van een gesprek wordt op den duur vervangen door die van het uitzenden van informatie. Op deze manier worden we steeds ongevoeliger en moet de media met grote koppen schreeuwen om onze aandacht te krijgen.

Luisteren is onze toegang tot het begrijpen. Als we het ‘luisteren’ verliezen, is dat dus een  serieus probleem.

Julian Treasure vertelt ons dat we verschillende luistertechnieken hebben voor luisteren.

Luisteren definieert hij als ‘het omzetten van geluid in betekenis’. Eén daarvan is patroonherkenning. Doordat we patronen herkennen kunnen we een signaal onderscheiden in de herrie, zoals bijvoorbeeld op een feestje. Zeker als je eigen naam genoemd wordt. Deze herkennen we meestal direct in de chaos van geluiden.

Wanneer je de hele tijd hetzelfde monotone geluid hoort dan horen we deze op den duur niet meer. We letten op verschillen in geluid. We luisteren naar verandering in geluiden en negeren geluiden die hetzelfde blijven. Het monotone geluid van bijvoorbeeld de motor van de auto zorgt er menig keer voor dat een kind in slaap valt op de achterbank. Zodra de auto stopt en andere omgevingsgeluiden weer te horen zijn wordt het kind vaak wakker.

Naast het feit dat we letten op verschillen in de geluiden maken we ook nog eens gebruik van een verzameling filters. Deze filters zijn tot stand zijn gekomen door onze overtuigingen, cultuur en intenties. Deze filters zijn bepalend voor waar we onze aandacht aan geven. Zij bepalen onze realiteit. We zijn hier meestal niet bewust van. Vooral de intentie is van belang voor het wel of niet goed luisteren.

Julian stelt in zijn presentatie de volgende vijf oefeningen voor om beter te leren luisteren:

 Stilte

Drie minuten stilte per dag is al een geweldige manier om je oren te resetten zodat je de stilte weer kunt horen. Als je geen plek met absolute stilte voorhanden hebt, is een rustige ruimte ook goed. Door de stilte kom je tot rust en kun je je na afloop weer beter concentreren op wat je hoort.

De Mix
Probeer eens de verschillende bronnen van geluid te onderscheiden als je in een rumoerige omgeving bent. Volgens Julian is dit een prima oefening om de kwaliteit van je luisteren te verbeteren.

Waarderen / Genieten
Leer te genieten van de  alledaagse geluiden. Luister naar het ruizen van de wind door de bomen of naar het getsjirp van de vogels. Maar ook het geluid wat je soms als storend ervaart kan mooier klinken als je het ritme erin probeert te ontdekken.

Luisterhoudingen
De houding die je aanneemt tijdens het luisteren is misschien wel de belangrijkste van allemaal. Je kunt op verschillende manieren luisteren zoals bijvoorbeeld actief of juist passief, empatisch luisteren of juist kritisch en nog veel meer manieren.  Probeer eens te spelen met de verschillende luisterhoudingen en let op het effect wat de verschillende houdingen teweeg brengen. Door te kunnen wisselen in verschillende houdingen leer je steeds beter te horen wat de ander zegt.

Acroniem

De laatste oefening is een acroniem, dat je kunt gebruiken als ezelsbruggetje om beter te luisteren: RASA, Sanskrit voor essentie. R staat voor Receive, dat betekent: ontvangen van de boodschap van de ander. Schenk aandacht aan hetgeen de ander je vertelt. A staat voor Appreciate, maak waarderende geluidjes als ‘ah’, ‘oké’ en ‘hmmhmm’. S staat voor Summarize, het woord ‘dus…’ is heel belangrijk in de communicatie. A staat voor Ask: stel vragen als de ander is uitgepraat.

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail