Post Traumatische Stress Stoornis – PTSS

Post Traumatische Stress Stoornis (PTSS)

Veel mensen lopen al jaren rond met een posttraumatische stress stoornis na een heftige gebeurtenis. Ze beseffen veelal niet dat ze zoveel last kunnen hebben van die heftige gebeurtenis ofwel trauma.

“Het is al zolang geleden!” is wat veel mensen denken. “Hoe kan ik daar nu nog last van hebben?”

Toch kan dat. Hoe het werkt is nog steeds niet geheel duidelijk. Dat er sprake is van ergens een blokkade, een vastzetten van de emotionele lading die hoort bij het trauma dat is duidelijk. Je kunt zelfs denken dat de klachten wijzen op een burn-out.

Zo kun je een heftige gebeurtenis meemaken en denken dat je het een plekje hebt gegeven, dat je het verwerkt hebt, maar toch later allerlei klachten krijgen, zoals slapeloosheid, nachtmerries, flash-backs, vage lichamelijke klachten, spanning, concentratieproblemen etc.

Meestal is de huisarts de eerste ingang. Aangezien je zelf ook niet direct de vinger kunt leggen op het waar deze klachten door komen is het voor de huisarts net zo lastig. Dus volgen er veelal onderzoeken bij de huisarts of in het ziekenhuis.

Echter wordt er meestal geen lichamelijke oorzaa104927_7168k gevonden. De huisarts zal dan al snel met andere oplossingen komen. Ben je depressief dan zijn veel huisartsen geneigd je door te verwijzen naar een psycholoog/psychiater of ze schrijven je antidepressiva voor. Helpt dat eerste jou? Praten over je problemen kan fijn zijn en inzichten geven, maar zal jou niet helpen het trauma te verwerken (als je überhaupt al weet dat het trauma de veroorzaker is van al je klachten). Helpt het laatste jou? Nee absoluut niet! Het is een onderdrukker van emoties en lost niets op behalve dan dat je tijdelijk misschien van je klachten af bent. Besef dat zodra je af wilt gaan kicken de bijwerkingen enorm zijn!

Wat kun je zelf doen?

Ga eerst eens na welke heftige gebeurtenissen jij hebt meegemaakt in je leven (overlijden van dierbaren, scheiding, faillissement, miskraam, mishandeling, aanranding, ongeval, beroving enz).

Als je er één weet denk dan eens aan die situatie, wat er gebeurde, zie het weer even voor je, maar dan vanuit het nu terugkijken op. Geef dan een cijfer aan tussen de 0 en 10 waarvan 10 staat voor heel veel stress dat je er nu nog bij ervaart en de 0 voor heel erg ontspannen.  Als je het cijfer weet en het is 5 of hoger dan kun je ervan uitgaan dat er sprake is van een onverwerkt trauma en dat het tijd is om deze te gaan verwerken zodat ook alle aanverwante (vage) klachten kunnen verdwijnen.

Waar vind je een trauma therapeut?

Je kunt je huisarts vragen of hij een goede weet. Je kunt op google zoeken. TIP:  Veel alternatieve therapeuten en counselors werken met EMDR en/of EFT (kun je altijd vragen of ze deze werkwijze kunnen toepassen).

In de praktijk werken mijn collega Tini Worp en ik met beide technieken en hebben wij ervaren dat zowel EMDR als EFT net zo effectief blijken.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail