Moe

Moe en geen energie

Word je ’s morgens moe wakker,  sleep je jezelf het bed uit, zie je tegen je dagelijkse dingen op?

Dan ben je niet alleen. Heel veel mensen zijn vaker moe dan ze lief is. Ook na een goede nachtrust kun je opstaan met de vermoeidheid van de dagen ervoor. Belangrijk is het om eerst uit te zoeken hoe het komt dat je zo moe bent. Het kan komen door lichamelijke tekorten, teveel hooi op je vork, zorgen voor anderen en jezelf op de laatste plaats zetten.

Lichamelijke tekorten kunnen zijn bijvoorbeeld vitamine B12, D3 en/of magnesium. Als je dit gaat aanvullen is het goed te weten dat vitaminen samen werken, wil je B12 aanvullen kies dan voor een B-complex. Ga je D3 slikken, neem dan ook extra magnesium omdat je lichaam het anders niet kan opnemen. Zorg dus dat je je goed laat informeren!

Is de oorzaak teveel hooi op je vork? Welke zorgen maak je, heb je mantelzorg voor een familielid, zijn er conflicten waar je niet los van komt?

Wat je zelf kunt doen:

  • Nachtrust is essentieel voor je herstel, kijk op onze pagina beter slapen.
  • Jezelf op de eerste plaats zetten. Als je de wensen en noden van anderen altijd voor die van jezelf laat gaan loopt je accu leeg. Je kunt alleen goed voor anderen zorgen als je dat ook voor jezelf doet.
  • Opkomen voor jezelf. Misschien ben je niet op je mondje gevallen maar is het toch lastig om uit te spreken wat je nodig hebt of om je grenzen te stellen. Met onze online instructie verbeter je je assertiviteit.
  • Zorg voor structuur en regelmaat. Sta op tijd op, zorg dat je in de buitenlucht komt en beweeg minstens een half uur per dag.
  • EFT, emotional freedom technique, een eenvoudige manier die je altijd zelf kunt toepassen, overigens voor veel meer klachten.
  • Ademhalingsoefeningen,
  • Hartcoherentie verbeteren met meditatieoefeningen,
  • Mindfulness,
  • Eet gezond, vermijd suiker. Suiker geeft een korte energiepiek en daarna zakt je energieniveau naar lager dan daarvoor.

moe

Disclaimer
Schakel bij lichamelijke en psychische klachten altijd uw arts in.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail