Slapeloosheid

Slapeloosheid

Twee op de drie volwassenen hebben last van slapeloosheid voor een langere of kortere tijd. Zelfs 10% heeft last van een structureel slaapprobleem. Waardoor slapeloosheid precies wordt veroorzaakt verschilt per persoon. Daarom is het ook niet makkelijk om zo even een pasklare oplossing te bieden. Dus zal je zelf moeten uit gaan vinden wat voor jou werkt. We geven je graag een paar tips.

Beperkingen
Wanneer je last hebt van slapeloosheid heb je meestal weinig energie overdag, ben je sneller moe,relax-cat-1187327 waardoor je overmatig kunt gaan eten, slechter kunt concentreren, prikkelbaarder zijn en zelfs sombere gevoelens hebben.

Wat kun je doen aan slapeloosheid:
Er zijn zelfhulpmethodes om  je slapeloosheid te verminderen c.q. los te laten,  zoals:

  • Houd een slaapdagboek bij,
  • Ga 1,5 uur voor het slapen gaan geen tv meer kijken, plaats nemen achter de computer (dus ook geen tablet of telefoon), studeren, puzzelen, discussies aangaan, sporten of wat nog meer inspanning vergt,
  • Neem een warm bad of douche voordat je gaat slapen,
  • Ga pas naar bed als je slaperig bent (en wacht niet langer want dan ben je over je slaap heen),
  • Voor het slapen gaan kun je warme melk nemen met anijs of honing of neem een slaapthee,
  • Bepaalde kruiden bevorderen de slaap, zoals kamille, lavendel, melisse of passieflora,
  • Homeopathie kan helpen, zoals dormeasan, wildemanskruid, kruiskruid, ignatiastruik of avena sativa complex,
  • Drink geen koffie of zwarte thee ’s avonds,
  • Vul je magnesium aan, dit ontspant en meer dan 3/4 van de bevolking heeft er een tekort aan,
  • Doe de zelfhypnose oefening,
  • Leer te stoppen met piekeren (als dat de oorzaak is van je slapeloosheid d.m.v. G-schema onder andere,
  • Leer mindfullnes/ontspanningsoefeningen,
  • Er zijn diverse apps die je helpen om beter te slapen,
  • Neem geen grote maaltijd korter dan 4 uur voor het slapen gaan,
  • Dim het licht in de avond, hierdoor maakt je lichaam melatonine (het slaaphormoon) aan,
  • Eet eieren, vlees, vis gevogelte of zuivelproducten, deze zijn rijk aan L-Tryptofaan en dit is belangrijk voor de aanmaak van serotonine (gelukshormoon), waaruit je lichaam melatonine wordt gemaakt. Een beetje cottagecheese met honing in de avond helpt je om beter te slapen.

Om van slapeloosheid af te komen is lastig. Als deze methodes niet werken raden wij je aan om professionele hulp in te schakelen. Voor bovengenoemde mogelijke oplossingen hebben wij programma’s, e-learnings en trainingen beschikbaar.

Disclaimer
Schakel bij lichamelijke en psychische klachten altijd uw arts in.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail