Piekeren

Piekeren

Piekeren… iets wat een ieder wel eens doet. We maken ons zorgen over de toekomst of malen over wat er in (recent) verleden is gebeurt. Af en toe beetje piekeren is geen probleem maar wordt het wel als je er daadwerkelijk last van hebt. Als je heel de dag door aan het malen bent over van alles en nog wat kun je gevoel krijgen dat je watten in je hoofd hebt, kun je slechter rationeel nadenken of concentreren en is de kans groot dat je in de nacht wakker ligt.

Beperkingen
Piekeren kan zorgen voor slechter slapen, voor concentratiestoornissen en uiteindelijk voor lichamelijk klachten . Als je veel piekert kan het ook zorgen dat je angstig wordt of angst wat er al is verergerd of juist aanwakkert.

Wat kun je doen aan om piekeren te stoppen:
Er zijn wat dingen die je zelf kunt doen om piekeren  te verminderen of  te doen afnemen,  waarbij ik er een aantal noem:

  • Leer om te letten op je gedachten, buig iedere negatieve gedachten om in een positieve. Het Nee zeggenG-schema kan jou daarbij helpen.
  • Leer meer te leven in het nu. Morgen (of zelfs de volgende minuut) is een dag waar je nu toch geen stuur over hebt.
  • Leer mediteren (dat helpt je om meer in nu te leven en om rustiger te worden in je hoofd).
  • Leer te accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn. Dat besef helpt je loslaten. Volg een mindfulnesstraining, wij geven ze ook regelmatig.
  • Leer het verleden los te laten. Ruim oud zeer wat je nu nog in de weg staat op. Daar kun je EFT als hulpmiddel voor gebruiken. Is er sprake van een trauma waardoor je blijft piekeren daarover, bezoek dan een EMDR-therapeut die jou daarin goed kan begeleiden om trauma alsnog te verwerken.
  • Gebruik een elastiekje om piekeren te stoppen: doe een elastiekje om je pols. Iedere keer als je merkt dat je teveel piekert, trek je aan het elastiekje. Door de lichte pijn word je verlost van je gedachten. Vervolgens denk je aan iets prettigs (meest handige is als je die al eerst bedacht hebt welk beeld dat is).
  • Ruim je hoofd op met deze geleide meditatie.

Om van piekeren zelf af te komen kan best lastig zijn. Als deze methodes niet werken raden wij je aan om professionele hulp in te schakelen. Voor bovengenoemde mogelijke oplossingen hebben wij programma’s, e-learnings en trainingen beschikbaar.

Disclaimer
Schakel bij lichamelijke en psychische klachten altijd uw arts in.

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail