Overgewicht

Overgewicht

Overgewicht is vaak duidelijk zichtbaar en niemand kiest er bewust voor. Waardoor overgewicht ontstaat kan van alles zijn: van verkeerde eetgewoontes, tot gebruik van medicijnen, onmogelijkheden om te bewegen en eetverslaving of een eetstoornis. Soms is het fijn om hulp te hebben om af te vallen zodat het je makkelijker gemaakt wordt om aan bepaald eetpatroon te kunnen vasthouden.

Beperkingen
Wanneer je een dieet volgt, is de kans groot dat je gaat jojoën. Het is ook best lastig om je te houden aan een dieet. De kans dat je weer terug valt na het dieet of al tijdens is groot. Overgewicht kan ook belemmering worden in je sociale leven en het is een extra belasting voor je lichaam. Calorieën tellen leidt vaak tot niet meer kunnen genieten van je eten en als je er al door afvalt, is dat vaak maar zeer tijdelijk. Wanneer je stopt met calorieën te tellen kom je weer aan en groeit je frustratie, het voelt als mislukt.

Wat kun je doen aan overgewicht?
Er zijn zelfhulpmethodes om van je overgewicht af te komen waarbij ik er een aantal noem:

  • Uiteraard letten op je voeding. Eet zo natuurlijk mogelijk en vezelrijk. Vermijd zoveel mogelijk de schadelijke e-nummers en voorverpakte voedingsmiddelen. Het klinkt gek maar van volle (rauwe) melk val je eerder af dan van magere melk. Want gezonde vetzuren geven energie, ze zijn voedend en zorgen voor een verzadigd gevoel dat lang aanhoudt, waardoor je er niet te veel van eet. Meer informatie over voeding en cholesterol vind je hier.
  • Schrap light producten, deze maken je zeker niet slanker,
  • Schrap suiker en geraffineerde koolhydraten zoveel mogelijk uit je dieet (let op de verborgen suikers, ze zitten bijna overal in, wen eraan om etiketten te gaan lezen voordat je een product koopt),
  • Houd een dagboek bij met wat je eet en wanneer en wees daarbij zo eerlijk mogelijk,
  • Leer het af om je te laten leiden door je emoties. Veel mensen zijn emotie eters: je wilt zo graag iets eten, terwijl je geen echte lichamelijke honger hebt. Besef dat je een emotionele leegte niet met snoep of chips kunt vullen. Een paar voorbeelden van de excuses die emotie eters gebruiken: ‘het heeft toch geen zin, ik word nooit zo aantrekkelijk als ik wil’, ‘na het vorige dieet was ik nog zwaarder dan daarvoor’, ‘ik heb nu 3 koekjes op dus voor vandaag is het toch al verpest’, ‘ik moét nu chocolade eten om me beter te voelen’,
  • Leer loslaten,
  • Zorg dat je uitgerust bent (veel mensen snakken meer naar zoet als ze moe zijn),
  • EFT (Emotional Freedom Technique),
  • G-schema leren toepassen,
  • Zelfhypnose gericht op het afvallen,
  • Leer mindfulness zodat je mild wordt voor jezelf,
  • Ga bewegen, dat hoeft niet direct een intensieve sport te zijn. Dagelijks een wandeling van een half uur draagt al bij aan een betere verbranding,
  • Stel je dagelijks voor dat je in de spiegel kijkt naar een slanke jij.Hoe zou je eruit zien en hoe zou je je voelen?
  • Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, is het dat meestal ook. Er bestaan geen wonderpillen helaas die je laten afvallen binnen no time. 

 

 

 

 

 

 

Om van overgewicht af te komen is een hele opgave en draait vaak om hoe sterk je wilskracht op dat moment is (helaas verschilt die nog wel eens per dag). Als deze methodes niet werken raden wij je aan om professionele hulp in te schakelen. Voor bovengenoemde mogelijke oplossingen hebben wij programma’s, e-learnings en trainingen beschikbaar.

Disclaimer
Schakel bij lichamelijke en psychische klachten altijd uw arts in.

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail