Onzekerheid

Onzekerheid/weinig zelfvertrouwen

Een beetje onzeker zijn is niet zo erg daar hebben veel mensen last van. Het wordt pas een probleem als je er last van krijgt,  als het jou gaat belemmeren om dingen te doen, plaatsen te bezoeken en mensen te ontmoeten. Onzekerheid is echter iets wat van binnenuit komt. Het is onze eigen kritische stem (al dan niet ontstaan door hoe we opgegroeid zijn en wat er tegen ons gezegd is). Die stem veroordeelt je. Bedenk maar eens wat je tegen jezelf zegt als je iets gedaan hebt wat niet goed ging. Hoor je jezelf veroordelen? “Dat had ik beter moeten doen” , “ik kan ook niets”, ”ik doe alles fout”, “ik kies altijd de verkeerde rij”, “ik ben niets waard” en zo kan ik nog even doorgaan.

Beperkingen
Onzekerheid zorgt ervoor dat je je rot voelt. Dat je minder durft, omdat je denkt dat je het toch niet kunt. Het kan je functioneren daardoor belemmeren.

Wat kun je doen aan onzekerheid:
Er zijn wat dingen die je zelf kunt doen om je onzekerheid te verminderen of  te doen afnemen,  waarbij ik er een aantal noem:

  • Leer om te letten op je gedachten, buig iedere negatieve gedachten om in een positieve (bijvoorbeeld: ik kan het niet -> ik kan het wel, ik geef het in ieder geval een kans). Het G-schema kan jou daarbij helpen,
  • Beloon jezelf wanneer iets goed is gegaan,
  • Verwen jezelf door dingen te doen die jij leuk vindt,
  • Loop rechtop. Je houding is mede bepalend voor hoe jij je voelt,
  • Draag kleding waar jij je lekker in voelt,
  • Zoek uit waarover je precies onzeker bent. Schrijf de punten op en bespreek met een vriend of vriendin of het logisch is dat je over die punten onzeker bent,
  • Schrijf eens tien dingen van jezelf op die je goed vindt van of aan jezelf (mag zowel uiterlijk als karaktereigenschappen of dingen waar je goed in bent zijn),
  • Schrijf een brief aan jezelf vanuit het gezichtsveld van een goede vriend,
  • Oefen jezelf in dankbaar zijn voor wat je wel hebt: denk aan die dingen en voel daadwerkelijk dat je dankbaar bent,
  • Besef dat niets onmogelijk is. Als een ander het kan kan jij het ook. Probeer het, het verschil tussen een winnaar en verliezer is dat de winnaar nooit opgeeft. Die blijft proberen tot het wel lukt,
  • Stel doelen die haalbaar zijn,
  • Vermijd mensen die jou met opzet afkraken,
  • Stop met nadenken wat andere mensen van jou zullen denken (je kunt geen gedachten lezen immers),
  • Leer dat jouw gedrag niet is wie jij bent!
  • Doe zelfhypnose met ik-sterkte suggesties.

Om van je onzekerheid af te komen, is een hele opgave. Als deze methodes niet werken raden wij je aan om professionele hulp in te schakelen. Voor bovengenoemde mogelijke oplossingen hebben wij programma’s, e-learnings en trainingen beschikbaar.

Disclaimer
Schakel bij lichamelijke en psychische klachten altijd uw arts in.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail