Kramp

Kramp

Kramp, of spierkramp, is het plotseling onwillekeurig samentrekken van alle vezels van spieren.

Kramp treedt op in:
De voeten, de tenen, de nek, benen en kuiten, vingers, rug, schouder, armen, handen maar ook in de maag, darmen en het hart.

Verder kun je ook op andere plekken kramp krijgen, bijvoorbeeld kramp in je middenrif. Dat zijn prikkeldraadde steken die je soms voelt tijden het hardlopen. Dit komt meestal doordat je middenrif niet genoeg zuurstof krijgt. Ook kun je kramp in je middenrif krijgen door maagzuur.

Sommige mensen worden ’s nachts wakker van kramp in hun benen of andere ledematen. Als je dit vaak gebeurt, spreek je van nachtelijke spierkramp.

Oorzaken van kramp:

  • Door vitaminegebrek. Vitamine D wordt aangemaakt door zonlicht op de huid. Door het gebrek aan vitamine D kan je lichaam onvoldoende calcium uit je voeding opnemen, waardoor je spieren tekort krijgen aan calcium, maar ook magnesium.  Vitamine D heeft magnesium nodig om zijn werk goed te doen. Gevolg: tijdens of na inspanning kan je plotseling spierkramp krijgen,
  • Teveel denkstress. Veel denken en weinig bewegen zorgt ervoor dat de elektriciteit in je spieren overactief is. Er gaan teveel signalen naar je spieren die daar vervolgens niets mee kunnen. Deze gaan samentrekken, vaak als je eindelijk ontspant zoals ’s nachts. Stress onttrekt magnesium aan je lichaam waardoor al snel een tekort ontstaat,
  • Verzuring van de spieren, meestal door na het sporten te weinig water te drinken. Alcohol drinken na het sporten zonder water te drinken geeft een verhoogde kans op kramp omdat de melkzuren het lichaam niet kunnen verlaten,
  • Tekort aan zout. Door transpireren raak je zouten kwijt,
  • Medicijnen, met name die vocht afdrijvend zijn (plaspillen). Meestal ga je dan minder drinken waardoor een vicieuze cirkel ontstaat,
  • Kramp kan ook ontstaan doordat de bloedtoevoer naar de spier wordt afgesloten door een verkeerde zithouding of te strakke kleren. Je spier krijgt dan niet genoeg zuurstof,
  • Schildklier- of nierproblemen.

Wat kun je doen om kramp te verminderen:

  • Heb je kramp, strek de spier voorzichtig of masseer deze. Ook een warm bad kan verlichting geven.
  • Ga elke dag naar buiten, zorg dat je dagelijks minstens een half uur zonlicht op je huid krijgt.
  • Gebruik meer zout. Let op: kies voor keltisch zeezout en neem dagelijks 1 of 2 theelepels sole (dit is oplossing van keltisch zeezout in water).
  • Vul vitaminetekorten aan, zoals D3 en magnesium. Het voordeel van magnesiumolie boven magnesiumtabletten is dat je dit zeer plaatselijk kunt opbrengen, hier zijn goede anti-kramp resultaten mee bereikt.
  • Drink ruim water als je gesport hebt,
  • Bij kramp in de darmen zie ‘Prikkelbare darmsyndroom”.
  • Ga ontspanningsoefeningen doen.

Disclaimer
Schakel bij lichamelijke en psychische klachten altijd uw arts in.

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail