Depressie

Depressie

De twee belangrijkste klachten die op een depressie kunnen wijzen zijn somberheid en lusteloosheid het grootste deel van de dag.

De wanhoop, het tekort aan energie, de enorme vermoeidheid, de angst, het gebrek aan lust en interesses karakteriseren een depressie. Je hebt geen toegang meer tot je eigen gevoelens. Dit komt ook voor bij mensen die prima lijken te functioneren, een geweldige baan hebben of een bekende artiest zijn.

je hebt mogelijk een depressie als minstens drie van onderstaande symptomen minstens 2 weken aanwezig zijn:

  • Eetproblemen (meer of juist minder eten) en veranderingen in het gewicht;
  • Slaapproblemen, meer info over slapeloosheid klik hier,
  • Geagiteerd en rusteloos zijn of juist geremd;
  • Vermoeidheid en verlies van energie;
  • Gevoelens van waardeloosheid of overmatige schuld;
  • Concentratieproblemen, vertraagd denken en besluiteloosheid;
  • Terugkerende gedachten aan dood of zelfdoding.

Andere veelvoorkomende symptomen van depressie zijn angst, obstipatie, libidoverlies en problemen met het geheugen. Ook vallen vaak de ineengezakte houding en terneergeslagen blik op.

Depressie is een zwarte hond? In dit filmpje wordt goed uitgelegd wat het hebben van een depressie betekent.

Bij depressie kan je enorm last hebben van zelfverwijt of zelfhaat en schuldgevoelens. Je kan gaan twijfelen bij het nemen van de meest simpele beslissingen.
Je slaapt moeilijk in, wordt midden in de nacht vaak wakker, of je wordt erg vroeg wakker en kan niet meer inslapen. Sommige depressieve mensen slapen juist te veel. Ongeveer de helft van de patiënten voelt zich ’s morgens veel slechter dan ’s avonds.

Daarnaast kan je eetlust verstoord zijn. Meestal is deze slecht, heb je geen trek in eten of smaakt het eten je niet. Veel mensen met een depressie vallen af. Soms eet men te veel. De ontlasting komt vaak moeizaam wat ook weer leidt lichamelijke problemen.

Interesse of energie om een activiteit te ondernemen ontbreekt. Het mooiste moment van de dag is als hij om is.

Wat je kunt doen bij depressie: (kies er een paar uit, doe niet alles tegelijk)

  • Ga de natuur in en zorg dat je minstens 30 minuten per dag in de buitenlucht bent. Door het licht wordt vitamine D aangemaakt en een tekort vaan vitamine D heeft o.a. somberheid tot gevolg.
  • Los onverwerkte trauma’s op. Mishandeld zijn als kind, een posttraumatische stress stoornis, onverwerkte rouw en burn-out kunnen leiden tot depressie. Voor een burn-out wordt nogal eens onterecht de diagnose depressie gegeven en omgekeerd. Wij raden je aan om een goede therapeut te zoeken om je hierin te begeleiden.
  • Dreig je burnout te raken? De klachten daarvan komen grotendeels overeen met die van een depressie. Het is belangrijk om inzicht te krijgen in het hoe en waarom je op een burn-out af gaat.
  • Hartcoherentieoefening doen.
  • Neem dagelijks gedurende 2-3 minuten een koude douche, het water dient minder dan 20 graden te zijn. Uit dit onderzoek blijkt dat deze methode effectief is tegen depressie.
  • Mindfulness beoefenen. Een gevoel van geluk en creativiteit ontstaat in de biochemie van onze hersenen. Mannen en vrouwen die regelmatig aan meditatie-oefeningen doen, krijgen tijdens het mediteren automatisch endorfinen en andere feel good neurotransmitters die noodzakelijk zijn om zich psychologisch goed en optimistisch te voelen en alle depressieve neigingen te elimineren. Het stofje dat mensen met een depressie tekort hebben kunnen ze dus zelf aanmaken. Voor mensen die niet meditatief zijn ingesteld is er echter ook smakelijk nieuws. De biochemie van onze hersenen kan ook zeer positief beïnvloed worden door onze voeding.
  • Online programma om beter te slapen.
  • Voeding: enkele smakelijke antidepressiva en geluksbrengers zijn vis, kalkoen, kip, kaas, eieren, peulvruchten, sojadrankjes, vette vis, volkorenproducten, gedroogde dadels, noten – en dan zeer specifiek amandelnoten. De aminozuren, die dit soort voeding bevat, gecombineerd met een dagelijkse aanvoer van vitamine C (3000 milligram per etmaal) verdeeld over de dag en magnesium (500 milligram) is bijna een wonderrecept om over een positieve geest en een optimale moraal te beschikken. Vervang je zout door Keltisch zeezout, dit zout bevat 84 mineralen die je allemaal nodig hebt, waaronder magnesium.Supplementen:
  • Magnesium aanvullen. Magnesiumolie via de huid wordt het beste opgenomen. Kies je toch voor inname, neem dan magnesiumcitraat. Praktisch iedereen heeft een tekort aan dit mineraal en het wordt niet voor niets het ‘anti stress mineraal genoemd.
  • Foliumzuur aanvullen. Veel depressieve mensen blijken een foliumzuurtekort te hebben. Aanvulling van dit tekort bleek in een recent onderzoek binnen 6 maanden de depressieve klachten duidelijk te verminderen. Foliumzuur
     (folaat, soms ook vitamine B9) is een B-vitamine die nodig is voor een goede stofwisseling. Foliumzuur is nodig voor de opbouw van vele stoffen: DNA, carnitine, co-enzym Q10 en melatonine.
    Foliumzuur wordt aan zwangere vrouwen voorgeschreven om de kans op geboorteafwijkingen te verlagen. Niet-extreme foliumzuurtekorten komen frequent voor: tussen de 7% en 28% van de bevolking behaalt de aanbevolen hoeveelheid niet. Vrouwen die de pil nemen, zijn extra gevoelig voor foliumzuurtekorten.  Een tekort aan foliumzuur is geassocieerd met vele ziekten: depressie, dementie, hart- en vaatziekten en kanker. Veel heeft te maken met het schadelijke homocysteïne in het bloed, een risicofactor voor vele ziekten indien verhoogd. Homocysteïne is een natuurlijk ‘tussenproduct’ van de stofwisseling dat afgebroken moet worden met behulp van vitamine B6, vitamine B12 en foliumzuur.
  • Vul vitamine D3 aan. Deze werkt samen met magnesium en B12 en de grote meerderheid van de bevolking heeft een tekort. Een tekort hieraan geeft o.a. stemmingswisselingen en somberheid. In de zon wordt dit via de huid aangemaakt daarom is buitenlucht zo belangrijk.
  • EPA (Eicosapentaeenzuur) aanvullen, dit werkt als een antidepressivum. het omega-3-vetzuur EPA
    vermindert de symptomen van depressie. Een groep van psychiaters concludeerden dat na analyse van 15 studies. Niet het omega-3-vetzuur DHA, maar enkel EPA lijkt werkzaam bij depressie. De psychiaters zagen immers dat enkel supplementen met meer dan 60 % EPA een effect lieten zien.  Toch is het een eigenaardige vaststelling. De hoeveelheid DHA (Docosahexaeenzuur)in de hersenen is 200 keer groter dan de hoeveelheid EPA. Mogelijk blokkeert DHA de opname van EPA in de hersenen (alwaar EPA omgezet wordt naar DHA). De studies suggereren om niet te veel DHA te nemen bij depressie, maar wel minstens 2000 mg EPA per dag.
  • Gebruik extra vitamine B-complex. Dit kan de stemming duidelijk verbeteren. Foliumzuur, magnesium, zink en vooral vitamine B6, zijn nodig voor de omzetting van tryptofaan in serotonine. Vitamine B12 tekort is een veel voorkomend probleem. B12 verhoogt je mentale weerbaarheid. Slik B vitaminen altijd in een complex, vitaminen werken namelijk samen. Kies voor een goed merk als je financiën dit toelaten.

    Hoe kun je zelf het risico op een depressie verkleinen?
    In ieder geval door je voeding als volgt aan te passen:
  • Eet ’s ochtends en overdag veel vers fruit en vers geperste vruchtensappen, vis, noten,  zaden, rundvlees, zuurkool, zuivel en granen.
  • Minstens drie keer per week sporten is een goede manier om het gehalte aan noradrenaline (een neurotransmitter) in je bloed te verhogen.
  • Eet ’s avonds en wanneer je gespannen bent voedsel dat rijk is aan tryptofaan
    . Tryptofaan is een aminozuur dat een voorloper is van serotonine. Serotonine is een van de belangrijkste stoffen die een rol spelen bij slaapproblemen, angsten en depressies. Er zit veel tryptofaan in pompoenpitten, linzen, bananen, dadels, cottage cheese (huttenkäse), biogarde, kwark, eieren, granen, zilvervliesrijst, sesamzaad, zonnebloempitten en noten. Het is echter van belang te weten dat tryptofaan pas goed wordt opgenomen in de hersenen als er iets van zoetigheid bij gegeten wordt. Suiker raden we niet aan maar het advies van warme melk met honing is wat dat betreft zo gek nog niet. Tryptofaan is ook verkrijgbaar in capsules en werkt dan bovendien als een goed inslaapmiddel. Begeleiding door een arts is noodzakelijk.

In Nederland slikken momenteel ongeveer 1,1 miljoen mensen antidepressiva. Veel daarvan hebben er baat bij. Het grote nadeel van deze medicijnen is het afbouwen. De angst overheerst dat de klachten weer terugkomen waardoor er afhankelijkheid van medicatie ontstaat. Meer over het gebruik van antidepressiva hoor je in dit interview met Trudy Dehue, psycholoog en hoogleraar wetenschapsfilosofie aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Lees onderstaand gedicht ter inspiratie:

Gelukkiger worden:  begin met jezelf te accepteren                                                          

  1. Ik ben wie ik ben …
    Met dit lichaam en met deze geest moet ik het doen.
    Dit is alles wat ik heb. Ik kan het niet relaxingmeer ruilen.
  2. 2. Ik hoef niet perfect te zijn.
    Ik hoef niet te kunnen wat ik niet kan.
    Perfectie is stilstand en stilstand is dood.
    Ik leef dus ik maak fouten.
  3. Ik krijg precies wat ik nodig heb.
    Alles helpt mij om mijn opdracht op aarde te vervullen
    ook de tegenslagen en de ziekte, de vijanden en de ruzies,
    de verloren liefdes en de gebroken harten.
  4. Ik hoef alleen maar volstrekt eerlijk naar mezelf zijn.
    Soms moet ik selectief met de waarheid omgaan.
    Totale eerlijkheid naar andere mensen is niet altijd liefdevol, integendeel.
  5. Ik kan het nooit de hele wereld naar de zin maken.
    Wat de één goed vindt, vindt de ander waardeloos.
    Er zal altijd iemand zijn die mijn bekritiseert.
    Er zal altijd iemand zijn die mij bewondert.
  6. Ik houd mijn aandacht in het nu.
    Oude koeien horen in de sloot.
    Alles is gebeurd omdat het moest gebeuren.
    Het heeft geen zin om er over te piekeren.
  7. Ik houd mijn aandacht hier.
    Hier is mijn lichaam dus hier ben ik.
    Hier is de belangrijkste plek op aarde.
  8. Iedereen mag van mij genieten op zijn/haar eigen wijze.
    Ik ben hier nodig.
    Anderen leren van mij, ik leer van anderen.
  9. Ik hoef niet bang te zijn.
    Ik houd mijn angsten kritisch tegen het licht.
    Lijdt een mens niet het meest onder het lijden dat hij vreest?
  10. Ik houd ontzettend veel van mezelf.
    Daarom kan ik ook van andere mensen houden.
    Net zoals ik houd van dieren, planten, bomen, rotsen en alles houdt van mij.

Disclaimer
Schakel bij lichamelijke en psychische klachten altijd uw arts in.

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail