Concentratiestoornis

Concentratiestoornis

Concentratie heb je nodig om bepaalde zaken goed te kunnen uitvoeren. Bij een concentratiestoornis,heb je een gebrek aan concentratie en gaat bijvoorbeeld leren heel moeizaam of is het uitvoeren van een taak erg lastig. De meeste mensen hebben wel eens een periode waarin ze moeite hebben met concentratie. Zo’n periode kan een paar uur duren, maar ook dagen of zelfs weken  en maanden aanhouden.

Oorzaken

De oorzaak kan verschillend zijn. Wanneer je in je hoofd bezig bent met iets heel belangrijks danTroubled is het lastiger om te concentreren omdat je gedachten steeds afdwalen naar dat wat belangrijk op dat moment is. Stel je maar voor dat je net slecht nieuws hebt gehad over jouw gezondheid of van iemand anders. Dan is het erg lastig om te blijven concentreren op een uit te voeren taak die niets te maken heeft met hetgeen je net te horen hebt gekregen. Ook depressie, piekeren, onzekerheid, stress, slaapgebrek, hoofdpijn of een lawaaierige omgeving  kunnen een oorzaak zijn.

Wat kun je doen aan concentratiestoornis:
Er zijn wat dingen die je zelf kunt doen om je concentratie te verbeteren,  waarbij ik er een aantal noem:

  • Het is handig om inzicht te hebben wat de oorzaak is van je concentratiestoornis,
  • Wanneer ADD of ADHD het probleem is raad ik je aan om CBD olie gebruiken,
  • Leer te ontspannen middels yoga, ontspanningsoefeningen, meditatie of anders,
  • Leer te stoppen met piekeren,
  • Maak je hoofd leeg met deze geleide meditatie,
  • Zorg voor niet teveel afleiding,
  • Doe één ding tegelijk,
  • Zorg voor voldoende beweging,
  • Vermijdt stress (zie onze pagina over stress voor de tips),
  • Los je emotionele problemen op,
  • Zorg voor goede nachtrust (zie voor tips onze pagina over slapeloosheid).

Als deze methodes niet werken raden wij je aan om professionele hulp in te schakelen. Voor bovengenoemde mogelijke oplossingen hebben wij programma’s, e-learnings en trainingen beschikbaar.

Disclaimer
Schakel bij lichamelijke en psychische klachten altijd uw arts in.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail