Burn-out

Burn-out

Burn-out is de eindfase van een intensieve periode van roofbouw. Allerlei factoren spelen een rol zowel in de werk- als in de privésituatie. Je kunt burn-out niet los zien van een voorafgaande stressvolle situatie.

Bepaalde karaktereigenschappen maken je vatbaarder voor stress en een burn-out. 10494108_10152615756179973_655810912_oTest hier hoe vatbaar jij bent. Perfectionisme, plichtsgetrouw, ambitieus en moeilijk nee kunnen zeggen zijn de voornaamste. Ook bepaalde situaties spelen een rol bij het burn-out worden. Veel tegenslag achter elkaar geeft opstapeling van het stressniveau. Als de draaglast structureel groter is dan de draagkracht is de balans zoek en komt een burn-out steeds meer in zicht. Kenmerkend is dat ‘het licht opeens uitgaat’. Lichamelijke uitputting, extreme vermoeidheid lijken uit het niets te komen en functioneren is niet meer mogelijk. Een burn-out hebben is zwaar. Je kunt zelf redelijk veel doen om je beter te voelen. Maar om herhaling te voorkomen is het belangrijk dat je uitvindt waarom je burn-out bent geraakt.

Wat kun je zelf doen als je burn-out bent?

  1. Neem de eerste week zoveel mogelijk rust. Na deze week begin je zachtjes aan weer met bewegen. Bouw dat op, begin bijvoorbeeld met een wandeling in je eigen tuin.
  2. Accepteer het. Blijf niet vechten tegen de werkelijkheid. Je hebt roofbouw gepleegd en met rust en goed voor jezelf zorgen kom je er het snelst van af.
  3. Onderzoek welke signalen je hebt genegeerd in de periode voorafgaand aan je burn-out. Deze signalen zijn van belang om na je herstel niet meer terug te vallen.
  4. Waarom ben je lange tijd over je grenzen gegaan? Wat wilde je bewijzen en aan wie?
  5. Stel je grenzen, leer zo snel mogelijk om nee te verkopen. Dat is noodzakelijk om er goed uit te komen.
  6. Praat over je gevoel, dat ben je waarschijnlijk niet gewend. Zeg niet meer dat het goed met je gaat als dat niet klopt. Neem ruimte in en praat over jezelf en je gevoel.
  7. Pak één van je oude hobby’s op. Zoek uit waar je blij van wordt en ga dat doen.
  8. Ga mediteren of doe ademhalingsoefeningen. De voordelen hiervan zijn inmiddels vaak wetenschappelijk aangetoond. Begin met 5 minuten per dag. Wat zijn nu 5 minuten?
  9. Besef dat het herstel niet in een rechte lijn omhoog gaat. Terugvalletjes horen erbij. Bedenk dat je niet helemaal terugvalt naar jouw bodem van de put. Zie het als een pijl die eerst naar achter wordt getrokken om vervolgens met volle vaart te worden afgeschoten.
  10. Kleed je goed. De kleding die je draagt heeft invloed op hoe je je voelt.
  11. Let op je voeding. De neiging naar snackfood is groter bij burn-out maar juist nu heb je gezonde volwaardige voeding nodig. Wees zuinig met suikers en pepmiddelen en royaal met gezonde vetten zoals kokosolie, roomboter en extra vierge olijolie.

Deze tips geven verlichting als je burn-out bent. Over een burn-out is zoveel meer te zeggen. In het boek ‘Stress en burn-out’ vind je uitgebreide informatie over de oorzaken, ervaringen en oplossingen bij burn-out. Ook in onze e-books hebben we er veel over geschreven. Deze krijg je gratis als je je inschrijft voor onze wekelijkse mail met inspirerende verhalen over het leven.

Disclaimer
Schakel bij lichamelijke en psychische klachten altijd uw arts in.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail