Brandend maagzuur

Brandend maagzuur

Last hebben van brandend maagzuur is een irritant en zeer vervelend probleem. Alhoewel de oorzaak niet altijd even gemakkelijk te achterhalen is, zijn er gelukkig wel dingen tegen te doen.

Beperkingen
Brandend maagzuur kan zorgen voor meer en vaker boeren, het kan slikklachten geven of heesheid. Het geeft een brandend en pijnlijk gevoel in de maag net achter het borstbeen. Soms komt het eten zo ver omhoog dat het bijna de mondholte instroomt. Vooral als je ligt kan de klacht verergeren.

Oorzaken

Er zijn diverse oorzaken te noemen voor brandend maagzuur. Zo kan een zwangerschap ervoor zorgen, stress, overgewicht , bepaalde voedingsmiddelen zoals pepermunt, chocolade, sinaasappelsap, frisdrank met prik, gekruid eten, koffie  en alcohol, kunnen ook brandend maagzuur geven. Ook roken, ouderdom, een breuk in middenrif of een luie maag. Ook bepaalde medicijnen kunnen dit geven (kijk eventueel in bijsluiter of het dit als bijwerking heeft).

Wat kun je doen aan om maagzuur te stoppen:
Er zijn wat dingen die je zelf kunt doen om brandend maagzuur  te verminderen of  te doen afnemen,  waarbij ik er een aantal noem:

  • Allereerst raad ik je uiteraard aan de oorzaak te achterhalen.
  • Zorg dat overgewicht afneemt (zie onze pagina over overgewicht).
  • Neem absoluut geen Rennies. Dit schijnt meer kwaad te doen dan goed.Brandend maagzuur
  • Vermijd stress (zie onze pagina over stress).
  • Zorg dat je bed bij hoofdeinde stukje omhoog staat.
  • Eet in kleine porties.
  • Eet minder suiker en vet (suiker zit helaas overal in dus beperk het zoveel mogelijk).
  • Neem een lepel rauwe havermoutvlokken (tip van oma weet raad). Schijnt niet lekker te zijn maar wel effectief.
  • Stop met slechte gewoontes zoals roken of alcohol nuttigen.
  • Ga meer bewegen. Bewegen bevordert de spijsvertering.
  • Neem rustig de tijd om te eten, kauw goed voordat je je voedsel doorslikt.
  • Vermijdt bepaalde voedingsmiddelen waar je last van krijgt (zie boven).
  • Ga niet liggen na het eten.
  • Eet niets meer vlak voor het slapen gaan.
  • Eet vezelrijk om verstopping te voorkomen
  • Strakke kleding kan op de maag drukken.

Als deze methodes niet werken raden wij je aan om professionele hulp in te schakelen. Voor sommige van bovengenoemde mogelijke oplossingen hebben wij programma’s, e-learnings en trainingen beschikbaar.

Disclaimer
Schakel bij lichamelijke en psychische klachten altijd uw arts in.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail