Bijnieruitputting

Bijnieruitputting

Bijnieruitputting komt vaak voor bij mensen die een burn-out hebben (gehad). Bij stress wordt het hormoon cortisol gemaakt in de bijnier. In het geval dat stress maar voortduurt, wordt er dus veel cortisol aangemaakt. Je bent bijna continu in staat van paraatheid, klaar om te vechten, te vluchten of te bevriezen. Je leeft voortdurend in een hoge versnelling; alsof er een tijger op je hielen zit.

De bijnieren produceren ook andere hormonen zoals aldosteron, testosteron, adrenaline en noradrenaline.  Samen met cortisol zorgen deze hormonen voor regulering van je bloedsuikerspiegel, ze gaan ontstekingen en ziekte tegen, zorgen voor balans tussen water en zouten, reguleren de stressreactie en de productie van geslachtshormonen. Bijnieren die uitgeput zijn, kunnen deze taken niet meer aan. Er is een wisselwerking met de schildklieren en een directe relatie met stress.

Het hebben van uitgeputte bijnieren leidt tot de volgende klachten:

  • Vermoeidheid
  • Langer herstel van griep
  • Slapeloosheid
  • Huidproblemen
  • AllergieënStress en bijnieruitputting
  • Huidziekten
  • Laag libido
  • Auto-immuunziekten
  • Lage bloeddruk
  • Trek in zout, suikers en cafeïne
  • Geheugenverlies
  • Darmflora uit balans
  • Gal- en nierstenen
  • Hypoglykemie
  • Schildklierklachten
  • Candida
  • Kanker
  • Hart- en vaatziekten
  • Angst- en paniekaanvallen

Een van de klachten bij bijnieruitputting is slechter slapen. Dit kan te maken hebben met te veel cortisol. Een te hoog cortisolgehalte voor het slapen kan ontstaan door teveel activiteit, stress en licht (bijv van een beeldscherm)  laat op de avond.

Bij burnout is het dagelijkse ritme van het cortisol verstoord. Normaal gesproken piekt cortisol in de ochtend en is het level op zijn laagst in de avond wanneer men gaat slapen. Na een burn-out en chronische stress, ook bij wisseldiensten en een onregelmatig dagritme kan dit verstoord zijn. Cortisol piekt dan niet meer in de ochtend waardoor men moe wakker wordt en in de avond is men te energiek (te hoge cortisol) om goed te kunnen slapen.

Wat je kunt doen bij bijnieruitputting:

  • Stress reductie, stop met moeten. Doe activiteiten die je energie geven en stop met activiteiten die je energie wegtrekken,
  • Slik vitamine C, , Vitamine D3 en vul magnesium aan,
  • Beperk je suikerinname,
  • Gebruik geen koffie of andere oppeppers,
  • Rustige beweging zoals wandelen of fietsen (liever dan hardlopen), vermijd presteren,
  • Kies bewust voor ontspanning,
  • Heb een groot vertrouwen in het zelfhelende vermogen van je lichaam.

Disclaimer
Schakel bij lichamelijke en psychische klachten altijd uw arts in.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail