Angst

Angst         

Er bestaan verschillende soorten angsten, maar voor alle angsten geldt dat disfunctionele gedachten een grote rol spelen. Angst om te vliegen, angst om over straat te gaan, angst om iemand of je baan te verliezen en er zijn nog veel andere vormen van angst.

Disfunctionele angsten kunnen we indelen in drie soorten:

  • met betrekking tot de wereld,
  • met betrekking tot zichzelf,
  • met betrekking tot anderen.

Veel voorkomend zijn de sociale fobie en de gegeneraliseerde angststoornis.

Generaliseerde angststoornis
Angst beperkt je in je doen en laten. Bij generaliseerde angststoornis zien we het volgende gebeuren:
1 – onderschatten van de eigen mogelijkheden ten aanzien van de realiteit,
2 – overschatten van de ernst van de gevaren,
3 – meer piekeren dan gemiddeld. Negatieve gedachten die terug blijven komen.

Sociale fobie
8% van de Nederlanders heeft een sociale fobie. Je verwacht dat anderen je zwak, stom, waardeloos of vreemd vinden. Bij een sociale fobie onderschat je de kwaliteit van je eigen sociale gedrag. Meestal beschik je wel over voldoende sociale vaardigheden, maar je kiest voor een ‘veilige modus’ om niet afgewezen te worden.  Hiermee bereik je het tegenovergestelde. De veilige modus houdt in anderen vermijden.  Dit komt op anderen arrogant, houterig, ongeïnteresseerd of gestrest over en werkt dus averechts.

Kort gezegd komt het neer op overmatig oordelen van zichzelf, anderen en de situatie. Het maakt je onzeker. Het kan zelfs je leven beheersen.  Schaamte en minderwaardigheid overheersen in je leven. Angst of paniekaanvallen zijn letterlijk angstaanjagend, je wordt benauwd, gaat zweten en trillen, je hartslag gaat omhoog, je krijgt een brok in de keel, er ontstaat een waas voor je ogen en je voelt pure paniek.

Andere kant van angst
Maar angst kan je ook kracht geven. Kracht om te veranderen, om je doelen te bereiken.  Eigenlijk wil je helemaal niet bang zijn.  Je lichaam maakt stoffen aan, vergelijkbaar bij stress en die kunnen je helpen om door de angst heen te breken.

Wat kun je doen tegen angst
Er zijn zelfhulpmethodes om van je angst af te komen waarbij ik er een aantal noem:

  • EFT (Emotional Freedom Technique),
  • G-schema leren toepassen,
  • Je gedachten onderzoeken m.b.v. deze vragen:
    Is dit echt waar? Hoe weet ik zeker dat het waar is? Welke uitzonderingen ken ik? Voorbeeld: Stel je vroeg iemand mee uit en hij/zij zei ‘nee’. Toen je je afgewezen voelde en je het gevoel had dat er iets mis was met jou, wist je zeker dat hij of zij wel op mannen/vrouwen viel? En of hij/zij een relatie wilde? En of hij/zij wel tijd had om uit te gaan? Of hij/zij niet voor een zieke ouder moest zorgen? Of hij /zij te verlegen was om met jou uit te gaan?
  • Relativeer voor jezelf: ‘het zijn maar gedachten’,
  • Je kunt hier vervolgens mee experimenteren. Bijvoorbeeld e gaat iets mis bij een bestelling complaining kittenen je denkt dat altijd (zwart/wit) bij jou gebeurt, wanneer bestelde je iets dat wel goed ging?
  • Visualisaties gericht op het versterken van innerlijke kracht,
  • Mindfulness,
  • Onderzoeken hoe je angst is ontstaan. Is er een traumatische gebeurtenis aan vooraf gegaan, vanaf wanneer heb je deze angst?
  • Wanneer was je niet bang? Hoe deed je dat?
  • Jezelf versterken. Dat kan door 1) een succesjournaal bij te houden waarin je elke dag 3 dingen opschrijft die goed gingen, het mogen heel kleine dingen zijn, 2) jezelf positief toespreken met behulp van mantra’s en affirmaties.  Een voorbeeld; als je  voorheen dacht ‘ik ben waardeloos’ stel je daar nu tegenover ‘ik kan andere mensen goed helpen’ het is normaal dat dat in het begin heel vreemd voelt, hoe vaker je dit toepast des te meer het je waarheid wordt.

Angst zelf oplossen is een hele opgave. Het is niet de ervaring op zich maar het overmatig denken en het toevoegen van conclusies die leiden tot werkelijke problemen. Als deze methodes niet werken raden wij je ten zeerste aan om professionele hulp in te schakelen. Voor bovengenoemde mogelijke oplossingen hebben wij e-learnings en trainingen en onlineprogramma’s beschikbaar. We geven ook individuele begeleiding;  de therapeuten van PIT4 gebruiken voor angst EMDR (eye movement desensitisation and reprocessing) dit is een zeer effectieve methode bij angst en traumaverwerking als bovengenoemde zelfhulpmethodes niet voldoende werken.

Disclaimer
Schakel bij lichamelijke en psychische klachten altijd uw arts in.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail